Saturday, June 25, 2011

Air kelapa laut

Bagi aku zaman silam adalah kenangan yang tidak harus di lupakan begitu sahaja. Mungkin ada yang boleh di cari semula dan mungkin tidak. Dan ia nya amat berbaloi untuk di imbas semula jika kita sudah mula memperingatinya. Adalah sesuatu yang boleh membuatkan bibir tersenyum sinis, tergelak tersenyum dalam diam.

Secara tiba-tiba teringat aku tentang satu kenangan di zaman persekolahan yang pada aku sukar untuk di cari pada waktu sekarang. Zaman persekolahan dari darjah 1 hingga ke tingkatan 5, UPSR hingga ke SPM, darjah 1 hingga ke darjah khas, boleh di kata bank kepada semua kenangan-kenangan terindah meredah ranjau hidup hingga ke peringkat sekarang. Salah satu nya ialah...

Air Kelapa Laut

Setiap hari Jumaat. YA pada setiap hari Jumaat sebelum masuk ke sekolah agama pada waktu petang lebih kurang pada pukul 3.30 petang aku dan beberapa rakan akan membeli sebungkus air kelapa laut yang berharga RM1 untuk di minum semasa berjalan untuk masuk ke sekolah di tapak pasar malam Serom 3. Pada setiap hari Jumaat tapak pasar malam ini kan di penuhi peniaga dari segenap lapisan masyarakat untuk berniaga. Waktu operasi nya lebih kurang pada pukul 5 petang hingga ke pukul 10 malam. Tapi peniaga yang menjual air kelapa laut ini memulakan operasi perniagaan nya agak awal pada pukul 3 petang. So sempat la singgah sebelum masuk ke sekolah.

Rupa kelapa laut

Air kelapa laut ini memang sedap dan terasa segar bila di minum sejuk pada waktu panas. Rasa nya seakan-akan air mata kucing. Warna air nya yang gelap itu datang dari rebusan isirung buah kelapa tersebut bersama gula melaka. Jadi, mungkin anda sendiri dapat membayang kan rasa nya. Nilai RM1 dengan beg plastik 150ml penuh dengan air kelapa laut sejuk waktu itu, rasa nya cukup berbaloi dengan nilai wang yang aku di keluarkan.

Air kelapa laut **yg berwarna gelap
Setelah sekian lama bila benda nie teringat semula di benak fikiran aku, aku dapati ia nya semakin sukar di cari sekarang. Mana nak cari?? faktor-faktor lain seperti harga barang, nilai jualan, kesulitan untuk mencari bekalan dan faktor lain juga mungkin menyebabkan peniaga-peniaga kurang berminat meneruskan perniagaan ini. Carian google menunjukan pelbagai variasi menu dari isirung kelapa laut ini. Antara yang popular sebagai bahan tambahan dalam pembuatan air batu campur @ ABC.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...