Total Pageviews

Monday, July 16, 2012

Pecal lele

Pecal lele (ikan keli) adalah masakan bersantan yang memang sinonim dengan masyarakat jawa. Melayu begitu sinonim dengan masakan berasaskan santan terutama nya masak lemak cili api yang memang boleh membuatkan siapa yang memandang terliur. Masak lemak cekur jarang sekali dapat di lihat di warung dan restoran kerana masakan tradisi jawa ini hanya boleh dapat di kawasan tertentu sahaja terutama di negeri selatan tanah Melayu.

Gambar ihsan google
Macam nie lah gambaran pecal lele nie. Warna nya agak kehijauan kerana bahan utama masakan nya ialah  cekur berbanding masak cili api biasa yang agak kekuningan. Rasa nya?? memang A+++ lagi ummphhh dari lemak cili api. Rasa pada lidah aku la, lain orang lain lidah nya. Ikan keli nak lagi sedap di salai dahulu kalau susah pun goreng kunyit pun ok. Ikan keli juga boleh di gantikan dengan ayam jika suka.

Gambar ihsan google
Nie lah bahan utama yg akau cakapkan tadi. Cekur atau dalam bahasa jawa nya KENCUR. Cekur nie semua bahagian nya boleh di pakai. Tumbuhan nie jenis yang berangin dan ada rasa pedas sama seperti halia kerana datang dari spesis yang sama. Kalau tak salah aku la, cekur nie sinonim dengan bidang perbidanan tradisonal melayu selepas wanita bersalin. Kalau salah betulkan aku.


Dap.. dap.. dapppp.. jawa memang terangkat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...